Skip to main content
search
ΑρχείοΕπικαιρότηταΝεότητα

“Στον καιρό της Τουρκοκρατίας:    Μεταβυζαντινά Μοναστήρια-Κρυφό Σχολειό-Νεομάρτυρες” – Εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Ι. Μητροπόλεώς μας

By 18 Απριλίου 202425 Απριλίου, 2024No Comments

Η Ιερά Μητρόπολη Μονεμβασίας και Σπάρτης συνεχίζει και φέτος τη διεξαγωγή του Πανελλήνιου εγκεκριμένου από το Ι.Ε.Π./Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. εκπαιδευτικού προγράμματος: «Στον καιρό της Τουρκοκρατίας: Μεταβυζαντινά Μοναστήρια-Κρυφό Σχολειό-Νεομάρτυρες», το οποίο διενεργείται σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ https://drive.google.com/file/d/1DYJPP_RSQXzbV5SSu22XdKdSoyI1Teso/view?usp=sharing

ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ VIDEO

«Γνωριμία με τα Μεταβυζαντινά Μοναστήρια»

https://drive.google.com/file/d/1iVxeITDyq4p5763iKdaAPQQS-7HT7kcx/view?usp=sharing

Σύντομη περιγραφή: Μετά την άλωση της Πόλης στις 29 Μαΐου του 1453, ακολούθησαν τετρακόσια χρόνια πικρής σκλαβιάς για το ελληνικό έθνος. Η οικονομία, οι τέχνες και τα γράμματα έπεσαν σε μαρασμό. Ιδιαίτερα  τους δύο πρώτους αιώνες οι συνέπειες ήταν οδυνηρές. Ο εξισλαμισμός, το παιδομάζωμα, οι βαριές φορολογίες και οι ποικίλες πιέσεις απείλησαν το έθνος με αφανισμό.  Όμως ο ελληνισμός δε χάθηκε. Οι συνεκτικοί δεσμοί των Ελλήνων σφυρηλατήθηκαν μέσα από τα ήθη και τα έθιμα, την τέχνη και τη θρησκευτική ζωή, που αποτέλεσε φορέα διατήρησης της ιστορικής συνέχειας, ιδιαίτερα μέσα από τον εκπαιδευτικό ρόλο που είχε αναλάβει.   Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα: «Στον καιρό της Τουρκοκρατίας: Μεταβυζαντινά Μοναστήρια-Κρυφό Σχολειό-Νεομάρτυρες» προσεγγίζει την περίοδο της Τουρκοκρατίας μέσα από τη μνημειακή Μεταβυζαντινή τέχνη του 16ου και 17ου αιώνα,  την πορεία της εκπαίδευσης από την άλωση ως την επανάσταση του 1821, την εικαστική προσέγγιση των χειρόγραφων κωδίκων και την υπέρτατη θυσία των Νεομαρτύρων.

 Οι διδακτικοί στόχοι  για τους μαθητές και τις μαθήτριες είναι:

  • Να γνωρίσουν τη  μεταβυζαντινή μνημειακή τέχνη ιστορικών μοναστηριών του 16ου και 17ου αιώνα.
  • Να πληροφορηθούν για την παιδεία στα χρόνια της Τουρκοκρατίας και το «Κρυφό Σχολειό».
  • Να γνωρίσουν βίους Νεομαρτύρων και να αναγνωρίσουν την αξία της ελεύθερης βούλησης του ανθρώπου.
  • Να αποκομίσουν ιστορικά, πολιτισμικά, λαογραφικά, εικαστικά και παιδαγωγικά οφέλη μέσα από τη δραματοποίηση και τη δημιουργικότητα.
  • Να καλλιεργήσουν την κριτική τους σκέψη  με  αντιπαραβολή της ζωής των νέων στα χρόνια της Τουρκοκρατίας και σήμερα.

Το πρόγραμμα σχεδιάστηκε σε τρία διαφορετικά  γνωστικά και ηλικιακά επίπεδα για να ανταποκρίνεται στο σύνολο των μαθητών/τριων της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Δια ζώσης: Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα διεξάγεται για  τα  Νηπιαγωγεία και τα  Δημοτικά Σχολεία στην Ιερά Μονή  Αγίων Τεσσαράκοντα Μαρτύρων Λακωνίας και  για τα Γυμνάσια και τα Λύκεια στην  Ιερά Μονή  Ζερμπίτσας στο Ξηροκάμπι Λακωνίας.

Διαδικτυακά για όλα τα επίπεδα: Μέσω της εκπαιδευτικής πλατφόρμας Cisco Webex Meetings

Α΄ Επίπεδο: Νηπιαγωγείο,  Α΄ – Β΄- Γ΄ Δημοτικού

  • «Φεγγαράκι μου λαμπρό» (Βιωματικό παιχνίδι)
  • «Γράφω με κοντύλι, με φως απ’ το καντήλι» (Κρυφό Σχολειό-Δραστηριότητα γραφής σε πλάκα με κοντύλι)
  • «Μολών λαβέ» (Ήρωες της επανάστασης)
  • «Η ζωή των Παιδομαρτύρων» (Δημιουργία συναξαρίων)
  • «Γράμματα φανταστικά με δράκους  και φτερά» (Εργαστήρι-δημιουργία χειρογράφων)

Β΄ Επίπεδο:  Δ’,  Ε΄,  ΣΤ΄  Δημοτικού 

  • «Μοναστήρι μου λαμπρό, φέγγεις στον πολιτισμό» (Γνωριμία με τη μοναστηριακή αρχιτεκτονική και τη μεταβυζαντινή εικονογραφία)
  • «Κρυφά απ’ τον βεζύρη, μαθαίνω με ψαλτήρι» (Η παιδεία στην Τουρκοκρατία- Κρυφό Σχολειό )
  • «Ρητά από αγωνιστές, μπουρλότα στις ψυχές» ( Κάδρα με ήρωες και αντιστοίχιση με ιστορικές τους φράσεις )
  • «Μαρτύρων θυσία, τόλμη και ελευθερία» (Παιδομάζωμα, βίοι Παιδομαρτύρων με εποπτικό υλικό)
  • «Εργαστήριο καλλιγραφίας» (Μαθηματάρια, βιωματικό καλλιτεχνικό εργαστήρι)

Γ΄ Επίπεδο:  Γυμνάσιο και Λύκειο.

  • «Τα ταπεινά μοναστήρια και οι αγέλαστοι Άγιοι» (Φρουριακός χαρακτήρας μοναστηριών, ναοδομία, τοιχογραφίες, βήμα-βήμα εννοιολογικοί χάρτες, artful thinking)
  • «Πάμε Κρυφό Σχολειό; Πότε και πώς;» (Η παιδεία στον καιρό της Τουρκοκρατίας, Story line Κρυφού Σχολειού, Ομαδική δράση – αντιπαραβολή Κρυφού Σχολειού και σημερινού σχολείου)
  • «Μαρτύρων αρετή, δεσμών συντριβή» (Αφορμές μαρτυρίου, εξισλαμισμός δημιουργία εννοιολογικών  χαρτών σε  πίνακα Velcro,  δραματοποίηση βίων Νεομαρτύρων με στολές εποχής)
  • «Κωδικογράφοι Παναγίας  Ζερμπίτσας» ( Βιωματικό εργαστήριο καλλιτεχνικής γραφής)

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:

  • Συνδυασμός Ιστορίας  του  προγράμματος σπουδών με ιστορικές μονές  του 16ου και 17ου αιώνα.
  • Γνωριμία με Παιδομάρτυρες και έφηβους Νεομάρτυρες.
  • Εμπλουτισμός  γνώσεων και λεξιλογίου.
  • Γνωριμία με τη Μεταβυζαντινή μνημειακή αρχιτεκτονική και  τέχνη.
  • Καλλιέργεια κριτικής σκέψης με αντιπαραβολή της ζωής των νέων στην Τουρκοκρατία και σήμερα.

Ο σχεδιασμός του προγράμματος συνάδει με τα προγράμματα σπουδών και διαχέεται διαθεματικά σε Ιστορία, Γλώσσα, Θρησκευτικά και Εικαστικά. Σέβεται την πολυπολιτισμικότητα της σχολικής κοινότητας, προάγει την αλληλεγγύη. Προσεγγίζει τα διαφορετικά στυλ μάθησης μέσα από  ποικιλία  δραστηριοτήτων.  Παρέχει  ίσες   ευκαιρίες μάθησης προάγοντας τη συμπερίληψη, την ομαδικότητα και τη δημοκρατικότητα. Οι  βιωματικές δράσεις  επιτρέπουν την ισότιμη συμμετοχή του συνόλου του μαθητικού πληθυσμού, γιατί είναι απλές, ατομικές ή ομαδικές, χωρίς προαπαιτούμενη γνωστική προετοιμασία.

Στοιχεία επικοινωνίας:

  • Εκπρόσωπος/υπεύθυνη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων:

Παπαδόγιαννη Ελένη

Εκπαιδευτικός, MSc & Αγιογράφος

Email: [email protected]

  • Γραφεία Ι.Μ. Μονεμβασίας και Σπάρτης

Email: [email protected]

Τηλέφωνο:  27310 26580

Close Menu